This activity induced tPSA variation is quantified in a man during his age interval 64 to 68. Two MRI (magnetic resonance images) taken 3 years apart and FNAB (Fine Needle Aspiration Biopsy with DNA-ploidy analysis) found no prostate cancer in this man.
Figure 1: Total PSA level (tPSA) (history and labs) of a man, age 64 at month 63, is correlated with frequency of sexual activity or extended bicycling, represented by density of vertical blue lines: tPSA falls when line density decreases below 1 line per week (light blue areas). (tentative model to factor out sexual activity)

Fig. 1a

Fig. 1b

Fig. 1c

Fig. 1d
D. Beyersdorff, A. Winkel, B. Hamm, S. Lenk, S.A. Loening, 2005 "MR Imaging-guided Prostate Biopsy with a Closed MR Unit at 1.5 T: Initial Results" (in cache), Radiology. 2005 Feb;234(2):576-81. Epub 2004 Dec 22.
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Transverse and coronal T2-weighted images were evaluated for hypointense regions in the peripheral zone of the prostate.
QuickTime movies showing the stacks of layers of my transverse and coronal Magnetic Resonance Images (layer thickness: 3 mm, interlayer gap = 0.3 mm, field of view: 16 cm):
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QuickTime Player Free Download Literature on Magnetic Resonance Imaging |

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Findings 18. June 2007Prostate as a whole is enlarged. The zonal structure is intact. The central zone is enlarged to a small extent as part of a BPH (Benign Prostate Hyperplasia).In the peripheral zone the T2-weighted image showed low signal intensity areas
No indication of growth exceeding the capsula. No infiltration into the seminal bladders, the urinal bladder or the rectum. No indication of pathologially enlarged pelvic lymph nodes. Little free pelvic liquid.
Summary 18. June 2007
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Befund 18.6.2007Die Prostata ist insgesamt vergrößert. Die zonale Gliederung ist intakt. Die zentrale Zone ist im Sinne einer BPH (Benigne Prostata-Hyperplasie) gering vergrößert.In der peripheren Zone zeigen sich im T2-weighted Bild signalarme Veränderungen
Kein Anhalt für ein kapselüberschreitendes Wachstum. Keine Infiltration in die Samenblasen, die Harnblase oder das Rektum. Kein Nachweis pathologisch vergrößerter Lymphozytenknoten pelvin. Geringe freie Flüssigkeit pelvin.
Zusammenfassende Beurteilung 18.6.2007
Befund 26.4.2010Voraufnahmen vom 18.6.2007 zum Vergleich.Die Prostata ist insgesamt vergrößert. Die zonale Gliederung ist intakt. Die zentrale Zone ist im Sinne einer BPH gering vergrößert. In der peripheren Zone zeigen sich beidseitig zwischen mittlerer Höhe und Basis T2-weighted heterogene bis hypointense Veränderungen, größtenteils zystisch-knotig imponierend, mit geringer Betonung
Im T1-weighted Bild in entsprechender Lokalisation keine signalreichen Formationen. Weitere Befunde:
Zusammenfassende Beurteilung 26.4.2010Im Wesentlichen konstantes Bild einer benignen Prostatahyperplasie mit Strukturstörungen in der peripheren Zone, die aber, nach negativer Stanzbiopsie und weitestgehender Konstanz seit 2007, in erster Linie als unspezifisch, z.B. postentzündlich oder bei chronischer Prostatitis zu werten sind.Somit ergibt sich aktuell MR-morphologisch kein Anhalt für ein Prostata-Carcinoma. NB: Mäßig ausgeprägte Balkenblase. |
Cytological Assessment
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Zytologische Begutachtung
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Image CytometryProstate epithelia were stained (Feulgen reaction) and analyzed. Quantitative image cytometry analysis of the cells showed a diploid DNA histogram with a DNA index 1.00 which corresponds to the norm.
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Bildzytometrische BegutachtungDie beschriebenen Prostataepithelien wurden nach Umfärben mit der Feulgenreaktion DNA-zytometrisch untersucht. Die quantitative bildzytometrische DNA-Analyse der Zellen ergab ein diploides DNA-Histogramm mit einem DNA-Index von 1.00 und entspricht der Norm. |
Version: 31 January, 2011
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Joachim Gruber